Turystyka a globalizacja
Turystyka to jedna z najszybciej rozwijających się dziedzin w globalnej gospodarce, a globalizacja wraz z rozwojem technologii i globalnych powiązań handlowych pozwoliła na jej jeszcze większy y w postawach turystycznych
Jednym z efektów globalizacji w turystyce jest zmiana postaw oraz preferencji turystycznych. Dzięki internetowi, ludzie mają dostęp do informacji na temat różnych miejsc na ziemi, mogą obejrzeć zdjęcia, filmy, a nawet zwiedzać virtualnie wybrane atrakcje. Nie jest już tak łatwo zaskoczyć turystę - oczekiwania względem oferty turystycznej znacznie wzrosły. Właśnie dlatego coraz większą popularność zyskują wyprawy off-road, trekkingowe wakacje, rowerowe czy wspinaczkowe. Turystyka stała się sposobem na zdobywanie nowych doświadczeń oraz kultywowanie pasji.
Zmiany w turystyce biznesowej
Należy także zwrócić uwagę na zmiany, jakie zachodzą w turystyce biznesowej. Globalizacja wymusiła na wielu firmach potrzebę rozwoju na międzynarodowym poziomie, co z kolei wiązało się z częstymi wyjazdami służbowymi czy organizowaniem spotkań biznesowych za granicą. Wymóg utrzymania konkurencyjności sprawił, że wyjazdy te nie są już traktowane jako luksusowe przyjemności, ale jako konieczność. Z tego powodu hotele oraz centra konferencyjne spełniają coraz wyższe wymagania. Współczesna turystyka biznesowa to także trend angażowania wobywateli w działać, które z użyciem nowych technologii są w stanie uatrakcyjniać taki wyjazd i zbudować korzyści zarówno dla biznesu, jak i turystów i lokalnych społeczności.
Jak widać, współczesna turystyka nierozerwalnie łączy się z globalizacją. To co wizytówką jednego kraju, może stać się przypadkiem inspiracją w drugim. Globalna wymiana inspiracji i doświadczeń, to obowiązujący trend współczesnej turystyki. Ważne jednak, by pamiętać, że turystyka nie jest popularna dzięki internetowi i nowoczesnym środkom przewozu, ale przede wszystkim dzięki samej potrzebie odkrywania nowych miejsc i poznawania innych kultur.